A Clockwork Orange.

Denna rullen har vi sätt på dom senaste 3 lektionerna av Kultur & Ideé Historia. Jag tror många som inte hade hört talas som den här filmen innan blev (som jag) väldigt chockad. Filmen är alltså från 1971. Men skulle lika gärna vara en av alla dom sjuka filmer som skulle kunnat gå på bio idag. Förutom deras gammalmodig språk och hur dom klär sig. Filmen var för mig väldigt obehaglig och jag hade svårt att greppa att det var en drama och inte en skräckfilm. Den var brutal med mycket våld, sexuella övergrepp mot kvinnor. Ondska i största allmänhet. Det var en film som hade ett väldigt tydligt budskap även om handlingen var lite luddig. Föds människor goda eller onda? Väljer man själv om man är god eller ond? Och vart går gränsen för moral, regler och normer? Hoppas inte trailern avskräckade er allt för mycket. Men det var faktiskt en väldigt bra film. Dels flr att den var lite otäck, gripande och rolig på samma gång. Defenitivt ingen kärleksfilm att ligga och gosa till. Men jag tycker alla borde se den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0